Leerlingenraad

Al jaren organiseert de gemeente Leek een programma voor leerlingen in het basisonderwijs. Ook dit jaar is er weer een leerlingenraad, maar anders dan voorgaande jaren. Werden in voorgaande jaren alle groepen 8 uitgenodigd om een vergadering in het gemeentehuis over een onderwerp te hebben, dit jaar is er één vergadering in het gemeentehuis waar 2 vertegenwoordigers per klas achter de tafel mogen plaats nemen om te discussiëren over een aantal door de scholen ingebrachte voorstellen. De klassen hebben zelf een voorstel mogen bedenken voor maximaal 5000 euro. De voorstellen moeten raakvlakken hebben met gezondheid en bewegen. Er zijn voorstellen ingediend die variëren van een pannakooi in Oostindië tot zwemlessen of een glijbaan in het zwembad. Ter voorbereiding zijn alle deelnemende scholen bezocht door een raadslid die een gastles heeft verzorgd.

Ik mocht op OBS de Nijenoert en GBS de Springplank uitleggen wat een gemeente eigenlijk doet, wie er de baas is, hoe de gemeenteraad werkt en hoe je als inwoner invloed kunt uitoefenen. Het was erg leuk en inspirerend om met deze kinderen te praten over democratie en hun ideeën hierover te horen.

Aanstaande vrijdag komen de klassenvertegenwoordigers van de scholen om 16.00 uur naar het gemeentehuis om tijdens een bijzondere raadsvergadering onder het voorzitterschap van CU fractievoorzitter Koos Siegers het debat te voeren.

Tanja Haseloop