Eén Westerkwartier

De afgelopen maanden werken we hard aan de herindeling tussen Leek, Marum, Grootegast en Zuidhorn. Vorige week tijdens de W-500 bijeenkomsten hebben kunnen horen wat onze inwoners belangrijk vinden voor de nieuwe gemeente. Zoals te zien is op de foto hebben alle groepen hun eigen speerpunten kunnen benoemen. Dat helpt bij het opstellen van een visie om te kunnen gaan bouwen aan de gemeente Westerkwartier. De opkomst was iets lager dan we hadden gehoopt, maar de input van de aanwezigen maakten dit meer dan goed. Er werd eerst benoemd waar we in het gebied trots op zijn. Een greep hieruit:  Nienoord, eigen identiteit dorpen, werkgelegenheid en natuur. In het tweede deel lag de vraag voor wat er in 2026 in de nieuwe gemeente bereikt moet zijn. Onderwerpen als goede bereikbaarheid, toegankelijkheid van het gemeentebestuur, ruimte voor ontwikkeling en behoud van voorzieningen kwamen in bijna iedere groep naar voren. Het was geweldig om te zien hoe de aanwezige inwoners van de vier gemeenten over de gemeentegrenzen heen stapten en samenwerkten. Het enige minpuntje dat geconstateerd werd was dat jongeren ondervertegenwoordigd waren. Hun inbreng zullen we op een andere manier moeten organiseren. Niet alles wat gewenst wordt zal gerealiseerd kunnen worden, maar ik ben trots op de inzet en het enthousiasme en zie de nieuwe gemeente met vertrouwen tegemoet.

Tanja Haseloop