Camperplaatsen

Wat begint met een losse opmerking; camperplaatsen op het parkeerterrein van Nienoord lijdt al drie jaar tot stevige discussies. Eerst zou het niets kosten, een paal, een bord nu kost het al meer dan € 10.000 gemeenschapsgeld

Woensdag 7 september hebben we de camperplaatsen nog eens besproken, het blijft een bevoegdheid van het college en het college was zo wijs om het nog eens ter beoordeling aan de raad te geven.

Twee insprekers, dhr. Cnossen van camping Cnossen aan het leekstermeer en dhr. Eibergen van Camping Westerheerd hebben op een correctie manier ingesproken en hun bezwaren kenbaar gemaakt.

De Gemeente Leek verkoop eerst Camping Westerheerd om daarna zijn eigen ondernemers te beconcurreren een terechte opmerking van dhr. Eibergen. De heer Cnossen gaf aan dat niet elke camperaar een nette camperaar is, ook zij hebben huisvuil wat zo snel mogelijk moet worden gedumpt en zoals u weet is dat voor de inwoners van Leek niet gratis.

Netjes en steekhoudende argumenten.

U mag van de VVD verwachten dat zij achter de ondernemers staan, ons eerste en laatste bijdrage is inhoudelijk niet veranderd, de gemeente mag zijn eigen ondernemers niet beconcurreren, wij hebben direct gezegd stop oneerlijke concurrentie, geen camperplaatsen op Nienoord.

Het CDA, GroenLinks en de PvdA vinden het allemaal prachtig, in de strekking van het moet kunnen tot gastvrije gemeente en ondernemerschap passeerden de revue, maar wel met de strekking het moet gratis of voor heel weinig.

Jammer dat er weinig ondernemers in de raad zitten, de meeste raadsleden hebben geen idee wat de kosten zijn van, onderhoud, reclame en in het bijzonder personeelslasten het werkgeverschap in Nederland is geen feestje.

Gelukkig mag de Gemeente niet gratis accommoderen, wettelijk is aangegeven dat de Gemeente kosten moet doorbereken, met andere woorden gratis camperplaatsen mag niet.

Het college heeft gevraagd om een kosten berekening te maken, ons inziens hoeft dat niet want Camping Cnossen en Camping Westerheerd kunnen al een plaats aanbieden voor 7 en 11 euro per nacht, een parkeerplaats overnachting zonder enige faciliteit kan niet duurder zijn, zo wel dan ben je in onze ogen niet gastvrij.

De VVD was kort en krachtig……college bedankt voor het bevragen van de Raad, de VVD is tegen samen met D66 en de ChristenUnie maar een meerderheid is voor dus het is aan u om een wijs besluit te nemen, vier keer op een rij was Leek de ondernemer vriendelijkste Gemeente, laat Leek in 2016 en daaropvolgend wederom de ondernemer vriendelijkste Gemeente zijn.